يکشنبه ٣١ تير ١٣٩٧
صفحه اصلی > اخبار 
العربیة | English
آخرین شماره ها


  چاپ        ارسال به دوست

معرفی پایان نامه دفاع شده

خودفراموشي از منظر قرآن و حديث

استاد راهنما: غلامعلي عزيزي‌كيا

استاد مشاور: حميد آريان

دانش‌پژوه: سيدعباس موسوي

 

چکیده

خودفراموشي، به معناي ناديده گرفتن و از دست دادن حقيقت و هويت انساني خود بوده، نوعي اعراض و بريدن از خط سير صحيح و تکاملي حيات انساني تلقي مي‌شود. در آيات قرآن کريم و روايات، اصطلاح مستقل و خاصي براي خودفراموشي نمي‌توان يافت، ولی تعابير مختلفي در آيات و روايات وجود دارد که تقريباً داراي مفهوم خودفراموشي است؛ اصطلاحاتي از قبيل انساء نفس يا نسيان نفس، عدم معرفت نفس، جهل به نفس، گم کردن خويشتن، اهمال نفس -همگي- معناي خودفروشي و واگذاشتن نفس به حال خود را القا نموده، از زاويه‌هاي مختلف به اين آسيب خاص اشاره مي‌کنند.

اوصافي که براي شخص مبتلا به خودفراموشي در آيات قرآن و روايات بیان شده، شامل مواردي از قبيل فسق، سفاهت، نفاق، جهنمي بودن، زيان‌کاري و مبغوضيت است. دربارة عوامل و اسباب خودفراموشي نيز مي‌توان به اموري از قبيل دنياگرايي، خدافراموشي، پيروي از شيطان، پيروي از هواي نفس، انجام دادن گناه و فزوني نعمت اشاره کرد.

آثار و پي‌آمدهاي متعدد خودفراموشي را می‌توان به دو دستة کلي تقسيم نمود؛ برخي از اين پي‌آمدها، دنيوي هستند و شامل مواردي همچون گمراهي، فساد اجتماعي، اضطراب، سنگدلي، کم شدن روزي، خودبيني و مسخ روحي و معنوي مي‌شود. پي‌آمدهاي اخروي نيز عبارت است از کوري، خسران، عذاب شديد الهي و هلاکت و بدبختي. براي پيش‌گيري و مقابله با خودفراموشي نيز مي‌توان از بررسي آيات قرآن و روايات، راه‌حل‌هايي به دست آورد؛ خودشناسي، ياد خدا، توجه به دعوت پيامبران و نصيحت‌پذيري و عبرت‌آموزي، جزو اين راه‌ها است.

در مجموع مي‌توان خودفراموشي انسان را در حقيقت، فراموش کردن هويت اصلي خود دانست که در واقع، فراموشي جنبه‌ها و قابليت‌هاي وجودي، امکانات و استعدادهاي ذاتي است که خدا در انسان نهاده است. دلیل اصلي اين مسئله نيز فراموش کردن خداست که پي‌آمدهاي زيان‌باري براي هويت و شخصيت انسان به همراه خواهد داشت.

 

جن در قرآن و خرافات در مورد آن

استاد راهنما: محمود سرمدي

استاد مشاور: عباس اشجع

دانش‌پژوه: سيدعبدالحسين عارفي

 

چکیده

وجود جن به عنوان موجودي نامرئي در رديف انسان که مشترکاتي با هم دارند، از مسلمات است و به اعتبار عظمتشان در مقایسه با موجودات دیگر، در قرآن ثقلان ناميده شده‌اند. با توجه به آيات قرآن، ابليس، اولين جن کافر است و در ظاهر در صف ملائکه قرار داشت، ولي جزو آنان نبود، چرا که ملائکه معصوم هستند و هيچ گاه نافرماني نمي‌کنند. دربارة جن‌هاي مسلمان، سورة جن بهترين گواه بر اختيار اسلام از سوي اجنه است که طايفه‌اي از جن با شنيدن صداي پيامبر(ص) در هنگام قرائت قرآن، قوم خود را به اسلام دعوت کردند.

جنيان همانند انسان‌ها، به دو دستة جن مؤمن و صالح و جن فاسق و ظالم تقسيم می‌شوند. خصوصياتي که عموم اجنه دارند، اين است: از آتش آفريده شده‌اند و داراي علم، ادراک، منطق و استدلال هستند. آنها مانند انسان‌ها، توالد و تکاثر، مرگ و حشر و نشر دارند، ولی پیش از انسان‌ها روي زمين بوده‌اند و به پيامبر اسلام(ص) هم ايمان آورده‌اند. همچنين پیش از اسلام قدرت نفوذ در آسمان‌ها را داشتند و اکنون هم با دانستن بعضي اسرار نهاني، با انسان ارتباط برقرار کرده، باعث اغواي او مي‌شوند.

تفاوت جن با انسان در اين است که جن از آتش و نامرئي است و سرعت بالايي دارد، ولي کمال انساني از او بالاتر است و به همين دليل، قول مشهور آن است که پيامبري از ميان آنان مبعوث نشده، اما با توجه به خلقت جن پیش از انسان و مکلف بودنش، پذيرش اين نظر مشکل است.

در بین انسان‌ها، گاهي، سخنان پريشان و خرافاتي دربارة جن وجود دارد که راه مبارزه با آن، بالا بردن شناخت مردم است. پناه بردن انسان به جن، نسبت قائل شدن بين خدا و جن به خاطر دوگانه‌پرستي و عقيده به ديو و پري، از اين خرافات به شمار می‌رود.

 

نقش جنگ‌های صليبی در انتقال تمدن اسلامی به غرب

استاد راهنما: محمد الله‌اکبری

استاد مشاور: نعمت‌الله صفری فروشانی

دانش‌پژوه: سيدعبدالرئوف رضايی

 

چکیده

جنگ‌های صليبی، که دویست سال ادامه داشت, تغييرات عمده‌ای در روش زندگی اروپايی‌ها پديد آورد. دربارة انتقال تمدن اسلامی به غرب در زمان جنگ‌های صليبی ترديدی وجود ندارد و رسالة حاضر با روش توصيفی و تحليلی، به بررسی کميت و کيفيت اين موضوع پرداخته است.

در اين جنگ‌ها، صليبيان همان گونه که توانستند آثار معنوی اسلامی مانند علوم اسلامی در زمینة نجوم، رياضی، فلسفه، پزشکی، شيمی، روش تدوين تاريخ و نقشه‌های جغرافيا را فرابگيرند، زمينه مناسبی نيز برای آن دسته از دانشمندان اروپايي که خواهان کسب دانش اسلامی بودند، فراهم آوردند. ايجاد مراکز و مؤسسه‌های مختلف علمی از قبيل دانشگاه‌ها، با الگوپذيری از مدارس اسلامی، تأسيس بيمارستان‌ها و مراکز بهداشتی با تقليد از مراکز درمانی مسلمانان و نيز تشکيل کرسی‌های زبان شرقی و اسلامی، رونق ادبيات اسلامی و اصلاح خشونت مردان اروپايي، از آثار و مصاديق مادی تمدن اسلامی بود که در خلال جنگ‌های صليبی به اروپا راه يافت. تقليد از هنر اسلامی در زمينة شيشه‌گری، سفال‌سازی، زرگری، فلزکاری، نقاشی و موسيقی و نيز الگوپذيری از معماری اسلامی برای ساخت کليسا، قلعه‌های نظامی، قصرها و شهرسازی، از پي‌آمدهايی بود که اروپا از آن برخوردار گرديد. صنايعی مانند پارچه‌بافی، گليم‌بافی، قالي‌بافی، کشاورزی، دريانوردی، ضرب سکه، کاغذسازی و چاپ نيز در اين دوره به اروپا منتقل شد. افزون بر اينها، اثر ديگر جنگ‌های صليبی، رونق و توسعة تجارت بود که موجب گشت مسلمانان کالاهايی مانند پارچه‌های ابريشمی، قند و شکر، صابون، ظروف شيشه‌ای و سفالين، اشيای فلزی و انواع عطر، ميوه و ادويه را به اروپا صادر نمايند. همه اين موارد در حالی صورت می‌گرفت که ارباب کليسا رغبت چندانی به اين روابط و تعاملات نشان نمی‌داد.

از دیگر پي‌آمدهای مهم انتقال تمدن اسلامی به غرب، پيدايش رنسانس بود که موجب شد انسان قرون وسطايی از حالت تسليم محض بيرون آيد و تبديل به انسانی شود که رو به‌سوی آينده داشت.


٠٨:٥٩ - 1393/04/05    /    شماره : ٥١٢٥٥    /    تعداد نمایش : ٨٠٣



خروج




تمام امتیازات متعلق به مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعة المصطفی العالمیه است.