چهارشنبه ٢٨ آذر ١٣٩٧
صفحه اصلی > اخبار 
العربیة | English
آخرین شماره ها


  چاپ        ارسال به دوست

اخبار پژوهشی

در جامعه المصطفی – واحد گرگان برگزار شد:

سومین پیش نشست هفدهمین جشنواره شیخ طوسی

معاونت پژوهش واحد گرگان سومین پیش نشست هفدمین جشنواره شیخ طوسی را با عنوان «نقد اندیشه تکبیر از نگاه قرآن و حدیث» در این واحد برگزار شد.

در این نشست ابتدا «آقای شعبانی»، دبیر جشنواره شیخ طوسی طی سخنانی به تشریح چگونگی برگزاری این جشنواره پرداخت و در ادامه «حجه الاسلام والمسلمین دکتر زمانی» سخنران این نشست طی سخنانی گفت: اسلام دین رحمت و مسالمت است و در  دین اسلام خشونت معنا ندارد.

وی افزود: سلام شعار هر مسلمانی است یعنی سلامتی و مسالمت. ندای اسلام، ندای رحمان و رحیم است و اولین صفت خداوند نیز رحمانیت و دومین آن رحیمیت است.

مدرس قرآن و حدیث مجتمع آموزشی امام خمینی(ره)با بیان این نکته که رحمت خدا بر غضب او سبقت دارد(یا من سبقت رحمته غضبه) گفت: پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز، رحمت للعالمین است و خداوند غفار همه ذنوب است.انّ الله لایغفر من یشرک و یغفر مادون انّ الله یغفر الذنوب جمیعا.لاتقنطوا من رحمه الله. ایشان با بیان اینکه معیار مسلمان بودن گفتن شهادتین است و بس. افزود: قائل شهادتین مسلمان است. قولوا لااله الا الله تفلحوا. و براساس قرآن مسلمانی کافی است و ایمان شرط نیست. و لا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اسباب کافر شدن یک مسلمان از نگاه فقه مذاهب اسلامی را اول انکار صریح یکی از شهادتین و در درجه بعد انکار ضروریات  دین در صورتی که بداند انکار ضروری، مستلزم انکار نبوت خاتم الانبیاء است وحاضر  شود که نبوت را انکار کند دانستند و به حوادث تاریخی در این ارتباط  اشاره کردند.

ایشان عواقب و پیامدهای تلخی چون: قتل عمدی مومنین که مجازاتش خلود در جهنم است، ایجاد تفرقه بین امت اسلامی و تضعیف اقتدار امت اسلامی (و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم)، زمینه سازی  حضور استعمار در کشورهای اسلامی، ایجاد  نا امنی و فساد در ارض (ان الذین یحاربون) و ایجاد نفرت به اسلام در بین ملت های غیر مسلمان عالم که علاقه به مسلمان شدن داشتند را نتیجه اندیشه تکفیری دانستند و افزودند: طبق آمار سازمان ملل، بیشترین پیشرفت را در بین ادیان ، دین اسلام داشته است و برنامه ریزان استعمار ترسیدند که اگر اینطور ادامه بیابد  در صد سال آینده اسلام دین اول جهان  خواهد شد و لذا تصمیم گرفتند که اولا" اسلام را بد نشان دهند و چهره خشنی از اسلام  برای جهانیان به نمایش بگذارند و ثانیا" با  تفرقه اندازی، تکفیر، فرقه سازی ، کشتار و غیره باعث تضعیف  اسلام و خشن و بد جلوه کردن آن شوند.

مولف کتاب «قرآن ومستشرقان» با بیان خاطره ای گفت:مدیر اطلاعات استان کردستان در جلسه رسمی گفت: در جلسه عبدالمالک ریگی بودم. به او گفتند: چرا از نحوه کشتن فیلم می گرفتی و در سایت ها  می گذاشتی که همه از شما متنفر شوند؟ در جواب گفت: پولی که از آمریکا به ما می دادند شرط کرده بودند که از کشتارتان فیلم برداری کنید و در اینترنت بگذارید.

 

نشست علمی بررسی شعر مقاومت در ایران و جهان

نشست علمی بررسی شعر مقاومت در ایران و جهان به همت معاونت پژوهش موسسه زبان و فرهنگ شناسی و به مناسبت گرامی داشت روز آزاد سازی خرمشهر در موسسه زبان و فرهنگ شناسی برگزار گردید.

«دکتر یوسفی» در این نشست علمی  با اشاره مفهوم شعر مقاومت گفت: شعر مقاومت یک شعر متعهد و ملتزم است و هرگاه مشکلی برای جامعه پیش بیایید اعم از مشکلات داخلی و یا مشکلات خارجی مردم از خود مقاومت نشان خواهند داد و این مقاومت مردم در عرصه ادبیات نیز با شعر مقاومت ظهور و بروز خواهد یافت.

وی افزود: ما از سال های بسیار دور از حمله مغول تا دوران صفوی و تا قبل از انقلاب ادبیات مقاومت داشته ایم، اما اوج ادبیات مقاومت را می توان در دوران دفاع مقدس و پس از آن دانست که به تعبیر امام راحل جنگ اسلام و کفر بوده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یکی از راه های حفظ جامعه افزود: لازم است ابتدا در مورد تحقق جنگ سخن بگویم زمانی که انقلاب پیروز شد و یک مدل جدیدی ارائه داد که هم اسلام حاکم بود و هم مردم حق انتخاب و رای داشتند، دشمن برای به چالش کشیدن این انقلاب دست به هر کاری زد که یکی از آنها تحمیل جنگ هشت ساله بود.

وی شکل گیری ادبیات دفاع مقدس را همزمان با شروع جنگ دانست و اظهار کرد: شعرهای اوائل جنگ بیشتر جنبه احساسی داشته و به نوعی در آن حالت تشویق برای حضور در جبهه ها را داشته است اما رفته رفته بر غنای آن افزوده شد و شعرهای محکم تری سروده شد.

دکتر یوسفی با تاکید بر اینکه در حوزه دفاع مقدس کارهای بسیار خوبی انجام شده تصریح کرد: اما با این حال باز هم جای کار در حوزه دفاع مقدس وجود دارد. هنوز موضوعاتی هستند که می شود روی آنها کار اساسی و خوب انجام داد.

وی موضوعات مهم را برشمرد و گفت: هنوز موضوعاتی چون خانواده شهدا و خود جانبازان عزیز و موضوعاتی چون فرماندهی و رهبری امام در زمان جنگ تحمیلی و در ادامه فرماندهی رهبر معظم انقلاب تا به امروز و علی الخصوص در دوران فتنه بسیار مهم و قابل برنامه ریزی و کار است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به قالب شعرهای دفاع مقدس اظهار داشت: قالب شعرهای دفاع مقدس غزل، مثنوی، دوبیتی و رباعی است و در این شعرها کمتر از شعر نیمایی استفاده می شود زیرا جنگ و مقاومت بیشتر جنبه حماسی دارد لذا کمتر از شعر نیمایی استفاده می شود.

وی ادامه داد: اما با این حال افرادی چون سلمان هراتی، قیصر امین پور در قالب نیمایی شعر سروده اند، همچنین بزرگانی چون علی معلم، احمد عزیزی، سبزواری در قالب مثنوی و بزرگانی چون امین پور، کاکایی، میرشکاک و خانم راکعی هم در قالب غزل شعر سروده اند.

دکتر یوسفی همچنین به شعرای افغانستان و تاجیکستان اشاره کرد و گفت: شعرای افغانستان و تاجیکستان هم در حوزه ادبیات مقاومت شعر سروده اند که این اشعار نیز بسیار زیبا و قابل توجه هستند.

همچنین در پایان برخی از طلاب اشعار خود را در جمع اساتید و طلاب قرائت کردند.


١٣:٠١ - 1393/04/04    /    شماره : ٥١٢٢٩    /    تعداد نمایش : ٨٦٤



خروج




تمام امتیازات متعلق به مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعة المصطفی العالمیه است.